لغت SEO مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو به منظور افزایش بازدید یک صفحهی وب و درنتیجه افزایش رتبهی سایت میباشد. در ادامه تکنیکهایی ذکر شده است که ردیابی، رتبهبندی و درک محتوای وب سایت شما را برای موتورهای جستجو آسانتر میکند. اغلب برای این کار باید تغییرات کوچکی را در وب سایت خود اعمال کنید. این تغییرات در ابتدا ساده به نظر میرسند ولی در ترکیب با سایر بهینهسازیها، تاثیر قابل توجهی را در تجربهی کاربران و عملکرد وب سایت شما میگذارند. شاید با بسیاری از این تکنیکها آشنا باشید چون بودن آنها برای هر وب سایتی ضروری است ولی تاکنون بیشترین و بهترین استفاده را از آنها نبردهاید. ذکر این نکته ضروری میباشد که وقتی میگوییم موتورهای جستجو منظورمان این است تصمیماتی که برای بهینهسازی وب سایت خود میگیرید باید براساس این باشد که چه چیزی برای بازدیدکنندگان سایتتان بهترین است. چون آنها اصلیترین مشتریان سایت شما هستند که از موتورهای جستجو برای پیدا کردن سایتتان استفاده میکنند. هرچند که تمرکز بیش از حد برروی تکنیکهای افزایش رتبهی سایت ممکن است باعث شود که نتیجهی مدنظر را کسب نکنیم. درواقع میتوان گفت که این تکنیکها برای بیشتر دیده شدن سایت شما در نتایج موتورهای جستجو میباشند. چون مشتریان نهایی و اصلی شما بازدیدکنندگان وب سایتتان میباشند نه موتورهای جستجو!
سئوی سایت به دو بخش سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم میشود. که سئوی داخلی مجموعهای از تکنیکهایی میباشد که باید بر روی سایتتان اعمال کنید ولی سئوی خارجی مربوط به اعمالی است که کاملا خارج از سایت شما صورت میگیرد. مثل شبکههای اجتماعی و… در این مقاله قصد داریم سئوی داخلی را بررسی کنیم. جهت مطالعهی سئوی خارجی به مقالهی «سئوی خارجی سایت» مراجعه کنید.
تعدادی از مهمترین تکنیکهای سئوی داخلی سایت شامل موارد زیر می باشد:
عنوان
URL
هدایت، جهتیابی و نقشهی سایت
محتوا
لینکهای داخلی
تصاویر بهینه
تگهای عنوان
البته تکنیکهای دیگری نیز در حوزه ی سئوی داخلی سایت وجود دارند، که نیازمند دانش برنامهنویسی می باشند. سایت ساز کانی وب تمامی این اصول را در قالبهای خود رعایت کرده و پیشنهاد میشود که بر روی تکنیکهایی که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد، تمرکز کنید.
عنوان (title)
این تگ یکی از عوامل بسیار مهم در سئوی داخلی سایت محسوب میشود. تگ عنوان در صفحهی نتایج موتورهای جستجو نمایش داده میشود و اگر حاوی کلمهی جستجو شده باشد، آن کلمه پررنگتر از بقیه نمایش داده خواهد شد.
نکات مهم در رابطه با عنوان صفحات وب سایت
عنوانی (title) را برای صفحه انتخاب کنید که کاملا مرتبط با موضوع کارتان باشد و به هیچ صورت عنوانی را درج نکنید که ارتباطی با محتوای سایتتان نداشته باشد.
از عنوان های پیش فرض مثل Untitled یا "New Page 1" استفاده نکنید.
هرصفحه از سایتتان عنوان منحصر به فرد داشته باشد. به عنوان مثال دو صفحه عنوان یکسان «آموزش سئو» را نداشته باشند.
از عناوین مختصر، اما توصیفی استفاده کنید. عنوان میتواند هم کوتاه و هم مفید باشد. اگر عنوان بیش از حد طولانی باشد، گوگل فقط بخشی از آن را نشان خواهد داد.
از کلمات کلیدی (در ادامه توضیح خواهیم داد) در عنوان خود استفاده کنید.
بهبود URLها
URLها آدرس صفحات سایت شما در شبکهی اینترنت میباشند. در حوزهی سئو به این آدرسها SEO-Friendly URL میگویند. دستهبندیهای توصیفی برای محتوا و نامهای مناسب برای فایلهای موجود در سایت نه تنها باعث میشود که سایت خود را بهتر سازماندهی کنید بلکه به موتورهای جستجو برای crawl یا بازرسی نیز کمک میکند. همچنین URLهای ساده برای کسانی که میخواهند سایت خود را به مطالب شما لینک دهند، راحتتر است. خواندن URLهایی که طولانی و دارای پارامترهای نامفهومی هستند، برای این افراد بسیار سخت میباشد به گونهای که ممکن است از لینک دادن به شما پشیمان شوند! حتی ممکن است کاربران سایت شما تصور کنند بخشی از URL که دارای پارامترهای نامفهوم است، غیر ضروریاند و آنها را حذف کنند. بنابراین تعیین URL مناسب میتواند اطلاعات خوبی را از محتوای صفحهی وب سایت شما به کاربران و موتورهای جستجو بدهد. لازم به ذکر است که URL به عنوان بخشی از نتیجهی جستجو در گوگل نمایش داده میشود.
نکات مهم در رابطه با بهبود URLها
از URLهای طولانی با پارامترها و آیدیهای غیرضروری استفاده نکنید.
از اسامی عمومی برای صفحات مثل "page1.html" استفاده نکنید.
از یک پارامتر بیش از اندازه استفاده نکنید. به عنوان مثال "kani-web-kani-web-kaniweb.html"
سعی کنید ساختار URL به گونهای باشد که برای بازدیدکنندگان فهمیدن اینکه در کدام صفحه از سایت شما هستند، را ساده کند.
تعداد زیادی زیرشاخه مثل ".../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html" ایجاد نکنید.
از پارامترهایی که ارتباطی با موضوع محتوای وب سایت شما ندارند، استفاده نکنید.
استفاده از کلمات کلیدی در آدرس میتواند مفید باشد.
هدایت، جهتیابی و نقشهی سایت
جهتیابی موضوع بسیار مهمی برای موتورهای جستجو میباشد. چون به بازدیدکنندگان برای پیدا کردن محتوای مورد نظرشان بسیار کمک میکند. حتی موتورهای جستجو را در مورد اینکه کدام محتوا از نظر وب مستر مهمتر است راهنمایی میکند. همیشه باید این موضوع را بررسی کنید که چگونه بازدیدکنندگان از صفحهی اصلی (homepage) به صفحات دیگر میروند. مثلا صفحهی اصلی -> فهرست مرتبط با موضوع -> موضوع اصلی
سایت مپ یک فایل است که میتوانید در آن صفحات وب سایت خود فهرست کنید و به گوگل یا سایر موتورهای جستجو بگویید که وب سایت شما چگونه سازماندهی شده است. از این فایل زمانی میتوانید استفاده کنید که نخواهید صفحاتی از سایتتان به دلایل مختلف مثل عدم کاربردی بودن، توسط موتورهای جستجو بررسی شود.
خزندههای موتور جستجو مثل GoogleBot برای بررسی هوشمندانهتر وب سایت شما، این فایل را با نام robots.txt می خوانند. البته سیستم کانی وب به صورت اتوماتیک نقشهی سایت را ایجاد میکند. میتوانید فقط روی ساختن صفحهای برای کاربران تمرکز کنید که بخشبندی شده و در هر بخش صفحات مربوطه قرار داده شده تا اگر بازدیدکنندهای نتوانست صفحهی مورد نظر خود را پیدا کند از این نقشه کمک بگیرد.
برای اینکه بدانید چگونه موتورهای جستجو از سایت مپ استفاده می کنند به مقالهی «سایت مپ یا نقشهی سایت چیست؟» مراجعه کنید.
نکات مهم در مورد هدایت (جهتیابی) در وب سایت
اجازه ندهید نقشهی سایت شما قدیمی و دارای لینکهای شکسته شود.
سعی کنید نقشهی سایت تان سازماندهی و مرتب شده مثلا براساس موضوع باشد.
دو نقشهی سایت یکی برای کاربران و یکی برای موتورهای جستجو ایجاد کنید. کاربران از نقشهی سایت، زمانی که نمیتوانند صفحهای را در سایت شما بیابند، بهره میبرند.
محتوا و کلمات کلیدی
ارائهی محتوای منحصر به فرد و با کیفیت بیش از هر عامل دیگری میتواند باعث افزایش رتبهی سایت شما شود. وقتی محتوای مطالب شما خوب باشد، کاربران آن را در صفحات مجازی، پستهای وبلاگ، ایمیل، فرومها و غیره به اشتراک خواهند گذاشت.
گوگل الگوریتمهای پیچیدهای برای تشخیص محتوای مطالب دارد، که نوشتهها و کلمات را میخواند و با استفاده از الگوریتمهای خود آنها را سازماندهی میکند. بنابراین شما باید از کلمات مرتبط با موضوع محتوای خود که کاربران بیشتر از سایر کلمات آنها را در موتورهای جستجو مثل گوگل سرچ کردهاند، استفاده کنید. این عبارات کلمات کلیدی نامیده میشوند. استفاده از کلمات کلیدی در متن، میتواند به افزایش رتبهی سایت کمک کند. البته استفادهی بیش از اندازه از کلمات کلیدی باعث میشود گوگل شما را جریمه کند. برای پیدا کردن کلمات کلیدی در حوزهی مورد نظر خود میتوانید از سایت https://keywordtool.io/google استفاده کنید.
نکات مهم در ارتباط با محتوای سایت
ساده بنویسید! کاربران از مطالب ساده و روان لذت میبرند. توجه داشته باشید مطلب خود را قبل از انتشار از نظر دستوری و نگارشی بررسی کنید.
از تصاویر حاوی متنهای طولانی استفاده نکنید چون کاربران ممکن است بخواهند متن را در جایی دیگر کپی کنند. عکس اجازهی انتخاب و کپی متن را نمیدهد.
مطالب خود را سازماندهی کنید و هر بخش را از دیگری جدا کنید. این کار به کاربران کمک میکند تا مطالب موردنظر خود را سریعتر پیدا کنند.
مطالب خود را همواره به روز و منحصر به فرد نگه دارید. از کپی کردن مطالب سایتهای دیگر و تولید محتوای تکراری دوری کنید.
لینکهای داخلی
لینکهای داخلی باعث افزایش بازدید از تمامی صفحات سایت شما میشوند. این گونه لینکها یعنی ارجاع دادن کاربران وب سایت خود به صفحهای دیگر از سایتتان! به عنوان مثال اگر مطلب شما در مورد طراحی سایت است، در داخل متن به صفحات دیگری از وب سایت خود که موضوعات مرتبطی با طراحی سایت دارند مثلا «تعریف دامنه» لینک دهید. به این صورت که عبارت «تعریف دامنه» را هایپرلینک کنید.
نکات مهم در ارتباط با لینکهای داخلی
دقت کنید که به هیچ عنوان از عبارتهای عمومی مثل «صفحه»، «مقاله» یا «اینجا را کلیک کنید» استفاده نکنید.
عبارتهایی که ارتباطی با محتوای صفحهی لینک شده ندارند را هایپرلینک نکنید.
از عبارتهای طولانی برای هایپرلینک کردن استفاده نکنید.
بهینهسازی تصاویر
انتخاب تصاویر بهینه باعث میشود سرعت بارگذاری صفحات سایت بالا رود که خود این موضوع افزایش بازدید را به دنبال خواهد داشت. توجه داشته باشید اگر سایتی کند باشد، امکان از دست دادن بازدیدکنندگان افزایش مییابد.
شاید بد نباشد به سایت https://unsplash.com سر بزنید. تصاویر زیبایی را به صورت رایگان ارائه میدهد که میتوانید از آنها بهره ببرید.
نکات مهم در ارتباط با بهینهسازی تصاویر
نام عکسی که در صفحه قرار میدهید را مرتبط با محتوای آن در نظر بگیرید. از اسامی عمومی مثل "image1.jpg" و "pic.gif" و "1.jpg" استفاده نکنید.
ناهای طولانی برای تصاویر انتخاب نکنید.
از خط تیره – برای پرکردن فاصلهی بین لغات استفاده کنید.
از علامتهایی مانند $ % & در نامگذاری تصاویر استفاده نکنید.
حجم تصاویر را با حفظ کیفیت تا آن جایی که برایتان امکان دارد، کم کنید.
تگ Alt را هرگز فراموش نکنید. همان توضیحی که هنگام نگه داشتن موس روی عکس نمایش داده میشود. تیم طراحی سایت ساز کانی وب به این مهم توجه داشته و پنل مدیریت را با استانداردهای جهانی طراحی کرده اند. به این صورت که هنگام آپلود تصاویر در پست های خود به راحتی میتوانید تگ Alt را فعال کنید و نامی مناسب برای تصویر و در نتیجه برای بهبود سایت خود انتخاب کنید.
تگهای عنوان
از تگهای عنوان برای تاکید بر بخشهای مهم مطلب موجود در سایتتان استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقالهی «تگهای عنوان» مراجعه کنید.
همانطور که در مقالهی تگهای عنوان توضیح دادیم، این تگها برای ساختار دادن و مرتب کردن محتوای مطالب موجود در صفحهی وب سایت استفاده میشوند. معمولا متن دارای تگ عنوان پررنگتر از بقیهی متن میباشد که این کار به کاربر نشان میدهد، این بخش مهمتر از سایر قسمتهای متن است.